Το σασμάν ( κιβώτιο ταχυτήτων) είναι το πιο βασικό εξάρτημα στο αυτοκίνητο μετά τον κινητήρα.Σκοπός του είναι να μεταφέρει την κίνηση από τον κινητήρα μέσω του διαφορικού, στους τροχούς. Τα σασμάν χωρίζονται σε κατηγορίες, τα χειροκίνητα, τα αυτόματα, και τα σειριακά, μια κατηγορία ακόμη είναι και το CVT (Continuously Variable Transmission), (Συνεχούς Μεταβαλλόμενης Μετάδοσης).
Σε αυτό το άρθρο θα αναπτύξουμε την κατηγορία του χειροκίνητου σασμάν. Τις υπόλοιπες κατηγορίες θα τις αναλύσουμε σε επόμενο blog.
Το χειροκίνητο κιβώτιο, είναι ο πιο απλός και ο πιο εφαρμοσμένος τύπος κιβωτίου ταχυτήτων (σασμάν). Η απλότητά του, συνεπάγεται με μεγάλη αξιοπιστία και χαμηλότερο κόστος κατασκευής και ποικίλει σε μέγεθος και βάρος, ανάλογα με τις απαιτήσεις του κάθε οχήματος και κατασκευαστή. Τα τελευταία χρόνια, στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα, τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων διαθέτουν από πέντε έως εφτά σχέσεις μετάδοσης της κίνησης, δηλαδή έως εφτά ταχύτητες, με την συντριπτική πλειοψηφία αυτών να έχουν πέντε με έξι σχέσεις, ενώ αυτά που διαθέτουν έως και εφτά σχέσεις είναι πολύ λίγα , λόγου χάρη Porsche , Chevrolet.
Το μεγάλο προσόν ενός τέτοιου κιβωτίου ταχυτήτων, είναι ο έλεγχος και η συμμετοχή που προσφέρει στον οδηγό, καθώς και εν συνέχεια την οδηγική απόλαυση, που με την τάση που έχει πάρει η βιομηχανία της αυτοκίνησης, με την ανάπτυξη νέων ηλεκτρονικών και ημιαυτόματων συστημάτων , οδεύει στην αφαιρέσει πλήρως αυτής της εμπειρίας στα νέου τύπου αυτοκίνητα.
Στον τομέα της κατανάλωσης καυσίμου και στην προστασία του περιβάλλοντος με τις εκπομπές ρύπων, δεν υπάρχει ακόμα ξεκάθαρο συμπέρασμα κατά του ποιος τύπος κιβωτίου ταχυτήτων (σασμάν) υπερτερεί. Το συμπέρασμα εξαρτάται από την κάθε περίπτωση που εξετάζεται, όπου σε διάφορες περιπτώσεις υπερτερούν τα αυτόματα και σε άλλες τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων.
Όπως ο κινητήρας, έτσι και το κιβώτιο ταχυτήτων, όποιας κατηγορίας και να είναι χρειάζεται και αυτό τακτική συντήρηση για να αποφύγουμε οποιαδήποτε βλάβη. Η συντήρηση εξαρτάται από τον τύπο του σασμάν και του κατασκευαστή. Αυτή μπορεί να είναι μια απλή αλλαγή βαλβολινών ( στα χειροκίνητα ), μέχρι και εσωτερικός καθαρισμός με εξιδεικευμένα χημικά, για τα αυτόματα.
Μερικές φορές όμως πάρα την σωστή και τακτική συντήρηση, μπορεί να προκληθεί βλάβη στο σασμάν η οποία μπορεί να είναι από θόρυβο κατά την πορεία, μέχρι και να μην παίρνει ταχύτητες. από υπερβολική καταπόνηση, πολλά χιλιόμετρα ή και από λάθος ή κακής ποιότητας λιπαντικά ( βαλβολίνες ), μη σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής.
Στην MKAS με τους εξειδικευμένους τεχνικούς και με την εμπειρία μας μπορούμε να προβούμε στο συμπέρασμα ότι το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων σας βρίσκεται στο αρχικό στάδιο φθοράς, σε συνεργασία με την TUNAP, χρησιμοποιούμε ειδικό χημικό πρόσθετο κατά τις φθοράς και των τριβών, καθώς και τις μειώσεις θορύβου χάρη στο OMC2 που περιέχει, παρατείνοντας την ζωή του κιβωτίου. Το χημικό είναι κατάλληλο για μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων, σε ορυκτό και συνθετικό λάδι παρέχοντας παράλληλα πρόληψη και προστασία.
Στην περίπτωση που η βλάβη είναι σε προχωρημένο στάδιο και δημιουργούνται περισσότερα προβλήματα από έναν απλό θόρυβο, τότε στην MKAS μπορούμε να προβούμε στην επισκευή του κιβωτίου ταχυτήτων, αντικαθιστώντας το οποιοδήποτε εξάρτημα χρειάζεται, όπως φαίνεται στο παρακάτω βίντεο, παρέχοντά σας ένα εγγυημένο αποτέλεσμα.