Στην οικονομία καυσίμου παίζουν διάφοροι παράγοντες ρόλο. Κάποιοι από αυτούς είναι, η διαδρομή που θα ακολουθήσουμε, οι καιρικές συνθήκες, ο τύπος του οχήματος, το φόρτωμα, και η ταχύτητα. Επομένως, όσο πιο ελαφρύ είναι το αυτοκίνητό μας (αποσκευές), ομαλή η διαδρομή και η οδήγηση μας, τόσο μεγαλύτερη είναι η οικονομία που κάνουμε. Συνεπώς, ένα ταξίδι με μια ταχύτητα περίπου 100 έως 130 χλμ./ώρα, είναι οικονομικότερο από το να κάνουμε την ίδια διαδρομή με 150 χλμ./ώρα ή 80 χλμ./ώρα.

Τα κύρια υγρά του αυτοκινήτου μας είναι, τα λάδια του κινητήρα, υγρά φρένων, υγρά υδραυλικού τιμονιού, αντιψυκτικά κινητήρα, υγρά πλυσίματος παρμπρίζ, βαλβολίνες/λάδια σασμάν και διαφορικού, υγρό κλιματισμού, το καύσιμο και το AdBlue όπου περιέχεται.

Μέχρι σήμερα δεν έχει τεθεί κανένα όριο συνεχούς οδήγησης από κανέναν κατασκευαστή, παρ' όλα αυτά όμως προτείνεται μια στάση ανά 4 με 5 ώρες περίπου, συνεχόμενης οδήγησης, για την ανάπαυση του οδηγού κυρίως και ταυτόχρονα και των επιβατών. Σίγουρα όμως κατά την οδήγηση πρέπει να ελέγχουμε τις ενδείξεις στο πίνακα οργάνων (καντράν), για αποφυγή υπερθέρμανσης ή κάποιας άλλης δυσλειτουργίας.

Ένας κινητήρας όσο βρίσκεται στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας, έχει τη σωστή ποσότητα λιπαντικού και καύσιμο, μπορεί να λειτουργεί ασταμάτητα χωρίς κανένα πρόβλημα. Υπάρχει βέβαια και το όριο της συντήρησής του.

Η ζωή ενός κινητήρα ποικίλει ανάλογα τον κατασκευαστή, τον τρόπο λειτουργίας και χρήσης, την τακτική συντήρηση και αν ακολουθούμε το πρόγραμμα του κατασκευαστή, καθώς και την χρήση σωστών λιπαντικών ανάλογα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Ο μέσος όρος ζωής ενός κινητήρα είναι από 150000 έως και 300000 χλμ., αυτό βέβαια επηρεάζεται πάρα πολύ από τα παραπάνω καθώς όλοι γνωρίζουμε κινητήρες με διάρκεια ζωής 500000 χλμ. έως και 1000000 χλμ. σε συγκεκριμένους κατασκευαστές και οχήματα.

Η οικονομία στο ταξίδι εξαρτάται από πολλούς και διάφορους παράγοντες, όπως ο τύπος του αυτοκινήτου, το φορτίο του(πόσο φορτωμένο είναι από επιβάτες και αποσκευές), από τη διαδρομή και φυσικά την ταχύτητα με την οποία κουνούμαστε. Αν υποθέσουμε ότι έχουμε μια ομαλή διαδρομή με ιδανικές συνθήκες, τότε μια ταχύτητα της τάξεως των 100-120 χιλιομέτρων την ώρα είναι μια ιδανική και οικονομικότερη ταχύτητα κίνησης, συμφώνα πάντα με διάφορες εργαστηριακές μετρήσεις που έχουν γίνει. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους δεν είναι τυχαίο!

Ο κάθε κατασκευαστής κατασκευάζει τους κινητήρες του με κάποιες προδιαγραφές καυσίμου. Στο εγχειρίδιο του κάθε οχήματος αναφέρει τι καύσιμο πρέπει να χρησιμοποιείται, αν δεν αναφέρει την χρήση της 100αρας τότε αυτό σημαίνει ότι ο κινητήρας δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί την παραπάνω ενέργεια που μπορεί να παραχθεί, με αποτέλεσμα να πηγαίνει χαμένη. Αν αυτό δεν μας ενοχλεί στην τσέπη μας, τότε δεν υπάρχει κάποιος λόγος ανησυχίας.

Οι μικρές αποστάσεις, συνεπώς και ο σύντομος χρόνος λειτουργίας, δεν επιτρέπουν τον κινητήρα να φτάσει την ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας ή να ολοκλήρωση κάποιες λειτουργίες του, όπως για παράδειγμα η αναγέννηση του φίλτρου σωματιδίων στα πετρελαιοκίνητα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κάποιες δυσλειτουργίες. Άλλο πρόβλημα που δημιουργείται είναι η ελλιπής φόρτιση της μπαταρίας από τη δυσανάλογη αποφόρτιση - φόρτιση κατά την διαδρομή. Εάν οι μικρές αποστάσεις είναι αναπόφευκτες κατά την καθημερινότητά μας, προτείνεται μια μεγάλη διαδρομή ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Καλό θα ήταν πριν φτάσουμε στη λύση του συνεργείου να ελέγχουμε κάποια πράγματα μονοί μας ανά τακτά χρονικά διαστήματα (κάθε βδομάδα). Αυτά είναι, ο αέρας των ελαστικών, τα φώτα για σωστή και πλήρη λειτουργία, σύστημα πλύσης πνευμοθώρακα ( πιτσιλίθρες - υαλοκαθαριστήρες), στάθμη λαδιού κινητήρα, στάθμη υγρών φρένων, στάθμη αντιψυκτικού υγρού και στάθμη υγρού παρμπρίζ.

Τα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα (άμεσου ή έμμεσου ψεκασμού), έχουν την αντλία καυσίμου εντός του ρεζερβουάρ. Το καύσιμο εκτός από την κύρια λειτουργία του, χρησιμεύει και σαν ψυκτικό μέσο της αντλίας, οπότε το να κυκλοφορούμε με χαμηλή στάθμη καυσίμου, επιβαρύνουμε με υψηλές θερμοκρασίες την αντλία και υπάρχει ο κίνδυνος να τραβήξει και τυχόν υπολείμματα από το ρεζερβουάρ. Συνεπώς, καλό θα ήταν να κυκλοφορούμε με όσο το δυνατόν περισσότερο καύσιμο.

Οι κατασκευαστές έχουν ορίσει την ρεζέρβα καυσίμου περίπου 8 με 10 λίτρα, ανάλογα με την κατανάλωση του καυσίμου, αυτό ορίζεται σε μια απόσταση 70 έως 100 χλμ. υπολειπόμενης απόστασης. Πάντα όμως παίζει ρόλο η χρήση και ο τρόπος οδήγησης.

Πριν από μια μακρινή διαδρομή καλό θα ήταν να ελέγξουμε κάποια βασικά συστήματα του αυτοκινήτου μας, αυτά είναι, τα φώτα του αυτοκινήτου μας για σωστή και πλήρη λειτουργία, τον αέρα στα ελαστικά μας, το σύστημα πλύσης ανεμοθώρακα (παρμπρίζ) (πιτσιλίθρες - υαλοκαθαριστήρες), την στάθμη των υγρών (λάδια, παραφλού, υγρά φρένων, υγρά τιμονιού, υγρά παρμπρίζ), την ποιότητα των φρένων μας, κατάσταση ελαστικού ρεζέρβας και εργαλεία οχήματος. Ένας ακόμη βασικός έλεγχος που πρέπει να πραγματοποιείται κάθε χρόνο είναι του πυροσβεστήρα και του κουτιού πρώτων βοηθειών. Υπάρχει βέβαια και η επιλογή να επισκεφτείτε τον τεχνικό σας για έναν έλεγχο ταξιδιού.

Για να μπορέσει ο οποιοσδήποτε τεχνικός να εκτελέσει σωστά μια εργασία στο αυτοκίνητό σας, θα πρέπει και το αυτοκίνητο να είναι σε έναν βαθμό καθαρό, έτσι ώστε να μην χρειάζεται να γίνει η οποιαδήποτε διαδικασία καθαρισμού από τον τεχνικό, διότι θα δώσει περισσότερη έμφαση στο να γίνει γρηγορά και μεθοδικά η εργασία σας.